tisdag 16 augusti 2011

Semester 2011

Vi åkte till Birka, Björn och jag, eller Björkö som det heter idag. Vi ville se hur det var där där, och historien. Vi går en studiecirkel på ABF där vi läser om vikingar i österled, därför var det ju extra spännande att åka till Birka och se med egna ögon, vart Sveriges första stad legat och hur vikingarna hade levt.Spännande, jag har alltid velat åka dit. Vi började vår färd tidigt på morgonen, med bil tog vi oss till ångbåtsbryggan i Strängnäs. Det var en liten stund kvar till båten skulle gå, så Björn bjöd mig på frukost på ett litet mysigt fik. Sen strosade vi runt i Domkyrkan en stund. (Tänkte då att om jag suttit kvar som kyrkorådets orförande hade jag varit där med biskopen och intervjuat sökande till kyrkoherdetjänsten! Ganska coolt!!)

Nåja nu var det dags att åka båt! MS Eskil skulle under 2 timmar drygt föra oss till Birka. Fin båt, vi hade eget bord med fönsterplats. De hade mat och fika med fullständiga rättigheter ombord. Vi hade ju nyss ätit frukost så vi köpte bara cola på båten. Vi gjorde några stopp på vägen och hämtade upp mer folk som skulle med. Det var en himla trevlig resa.
Direkt när vi stigit iland var det dags för guidning. Vi fick en guide som hette Ellen, hon var både arkeolog och palentolog (ben och skelett), och jätteduktig på att berätta med inlevelse hur det varit på Birka.

När guidningen var klar var vi jättehungriga så vi styrde kosan mot öns restaurang "Balder". Vi åt god mat och där satt även E-Type i vikingakläder och åt. Sen gick vi på museet där de byggt upp en miniatyr på hur det kunde ha sett ut på Birka då det begav sig. Spännande! De hade även shop, så vi passade på att köpa en mungiga! Gick tillbaka till "Balder" och tog en fika innan båten skulle hämta oss. Där satt vi och försökte fnula ut hur man egentligen spelar på en mungiga! Inte helt lätt, men övning ger färdighet!

Nu var jag nöjd och himla trött! Båtresan tilbaka skulle gå något snabbare med mindre stopp. Åååå, vad jag längtade till rummet på Bommersvik, som vi bokat!l Jag sa just till Björn att:- Vad skönt nu kommer vi fram lite tidigare! Ojojoj, man ska inte ropa hej... 30 sekunder senare ropade kaptenen: Svängbron i Stallarholmen har tyvärr gått sönder.. så vill ni att vi åker runt med några timmars extra restid, eller vill ni att vi släpper av er i Stallarholmen och ni tar er själva till Strängnäs?....Vi bjuder på kaffe och bullar så länge...

Jo så var det med det... vi beslöt att de fick släppa av oss i Stallarholmen men att de var tvugna att fixa en buss tillbaka till Strängnäs! Någon timme stransatta på sjön senare kom bussen och förde oss tillbaka till Strängnäs. Då åkte vi vidare och checkade in på vårt rum på Bommersvik! Kanoners ställe!

Vi hade mysigt och åkte dagen efter vidare mot Järna och utställningen See Colour!